Tudd meg, hogy mit jelent baba-mama szakértőnek lenni. Milyen tanulmányutat járt be Hamar-Szelényi Évának a Szelényi Anya Akadémia alapítója?
Mi fán terem a baba-mama szakértő?
Hallgasd meg a Podcastet itt a Szelényi Anya Akadémia Youtube csatornáján.
Vagy olvasd el a Podcast szöveges változatát:
Egyszer találkoztam egy fiatal anyával, aki megkérdezte tőlem, hogy hol tanulhatna ő is baba-mama szakértőnek. Sajnos nem tudtam neki egyetlen egy helyet mondani, de elmeséltem neki, hogy én hol tanultam, milyen területeken szereztem diplomákat és képesítéseket, és hogyan is alakult ez az egész tudásbázis. Amikor megkérdezték tőlem, hogy no de mi fán terem a baba-mama szakértőség, akkor bizony majdnem azt mondtam, hát bizony ezt a titulust egy marketing szakértő szövegírótól kaptam, aki olykor besegített nekem, hogy átvigyem a tudásomat az online térbe is.
Úgy kezdődött, hogy elmondtam neki, hogy milyen végzettségeim vannak, és kiknek segítek, akkor egyre csak hüledezett, és közölte, hogy ezt így nem lehet majd egy online térbe csak úgy átvinni. Ha 4 évvel ezelőtt megkérdezted volna, hogy milyen végzettséggel segítem a gyerekeket, nőket, családokat, akkor ezt mondtam volna:
Gyógypedagógus szakos tanárként, logopédia szakos tanárként és látássérültek pedagógiája szakos terapeutaként végezte az ELTE Gyógypedagógiai Főiskoláján, amit öt év alatt végeztem el, mert az utolsó évben ERASMUS ösztöndíjjal Németországban tanultam ugyanilyen területeken, de halmozottan sérült gyerekkel is is dolgoztam kint.
Mivel lovasterápiás képzésben is részt vettem itthon, így nem volt kérdés, hogy látássérültek lovasterápiájából írtam a szakdolgozatomat. Diploma megszerzése után rögtön egy speciális alapítványi óvodában helyezkedtem el, logopédusként, de már ekkor elvégeztem a logopédiai diagnosztika tanfolyamot. Még ebben az évben nemzetközi okleveles csecsemőmasszázs oktató is lettem, és az elmúlt években sok-sok családdal dolgoztam.
Amikor pedig egy nagy intézmény korai fejlesztője, óvodai, általános iskolai logopédusa lettem, egyre szorosabb kapcsolatot ápoltam az ellátott gyerekek családjaival is, ez ösztökélt arra, hogy továbbtanuljak és (az ELTE PPK 2 éves postgraduális képzésén) perinatális szaktanácsadó majd szakvizsgával egyenértékű integrált szülő-csecsemő konzulens lettem (ezt már 2 évig a PPKE-n).
A perinatális szakon (peri/natális vagyis szülés körül) a látássérült nők szülés élményéből írtam a diplomamunkámat. A szülő-csecsemő konzulens szakon a szakdolgozatom témája egy terápiás ülés sorozat bemutatása volt. Melyben az anya megfogalmazása szerint: “Az anya feladata az aggódás, az apáé a megnyugvás” volt, így ennek kapcsán dolgoztunk együtt a kialakult regulációs zavaron.
Több kisebb oklevelet szereztem még, hogy szélesítsem az ismereteimet, és még hatékonyabban tudjam segíteni a családokat, így kaptam még Ritmikus írás oktatására jogosultságot a NILD tanulás terápiás továbbképzésén.
Volt szerencsém egy külföldi vendégprofesszor “Együttműködésen alapuló anya-csecsemő konzultáció” továbbképzésén is részt venni, mely nagyon nagy hatással volt az életemre. Illetve babajelbeszéd oktató (Beszélő babakezek program) is lettem.
Így alakult, hogy iskolába kerülésem első évétől kezdve, folyamatosan tanultam 31 éves koromig, de kb. valamit mindig tanulok, ha épp nem nyelvetek, akkor pedig a honlapkészítést, virtuális iskola vezetését, készítést vagy cégvezetést, vagy tanulok azoktól a nőktől, várandósoktól és anyáktól, akiket segítek, mentorálok, vagy éppen a férjeiktől vagy gyerekeiktől.
Az életemet a kíváncsiság és a kreatívitás szövi át. S talán, ami a legszebb, hogy mindig alázattal beszélek arról a tudásról, ami a birtokomban van, nem érzem azt, hogy mindentudó lennék, mert egyáltalán nincs így, persze meg van az a csodás szokásom, hogyha valamit nem tudok, igyekszem utána nézni, és hitelesebb, naprakészebb lenni.
Természetesen minden eddigi ismeretemet magam szemén át mondom el másoknak, de igyekszem látni a többiek szemén át is. Tehát ha megkérdezted volna, hogy milyen végzettségem van, akkor azt mondtam volna:
Logopédus vagyok, látássérültek fejlesztője, gyógypedagógus,
perinatális szaktanácsadó, szülő-csecsemő konzulens,
Nemzetközi okleveles babamasszázs oktató,
logopédia diagnoszta
NILD Tanulásterápián Ritmikus írás oktatója
Együttműködésen alapuló szülő-csecsemő konzulens
Babajelbeszéd-oktató, nő, feleség, anyák mentora
a Szelényi Anya Akadémia megalapítója.
Azt szoktam mondani, hogy küldetésem az, hogy átadjam az anyáknak, hogy az anyaság tanulható. Igazából a baba tervezésétől kezdve, jó, hogyha tudatosan gondolunk arra, hogy sokmindent hozhatunk magukkal a nőiséggel, az anyasággal kapcsolatban, de egy jó úton haladva a legjobbat hozhatjuk ki a saját anyaságunkból.
Azt szoktam mondai, hogy egy probléma, egy helyzet többféle úton oldható meg, én abban segítek, hogy megtalálja a hozzám forduló nő, anya azt az utat, ami számára a legmegfelelőbb. Nem én fogok dönteni, hanem ő. Mindig is mondtam az anya a gyermeke szakértője, a nő a saját életének legfőbb tudója, én csak mentora, támogatója, információs bázisa lehetek, és egy nagy adag információ szűrő funkcióval is rendelkezem. Mert nagyon nagy az információs káosz, ami így a modern tér által a nőket körül veszi. Jó, ha megtanulják azt a rendszert, ami alapján szűrni tudják az információkat.
Tehát így alakul a beszélgetésem a Podcastem elején említett szövegíró marketinges szakemberrel, és erre tulajdonképpen azt mondta nekem zárásként: Hogyha jól értem, a tanulták alapján, te nagyon sokat tudsz a gyerekekről, és emellett a nőkről, az anyákról meg igazából a családokról is? Akkor te szakértője vagy a gyerekeknek? A válaszom: Igen volt. És szakértője vagy az anyáknak is? Igen, mondtam neki. Akkor ezentúl ne sorold fel az összes végzettségedet, mert már az elején olyan szavakat mondasz, mint perinatális meg integrált…mindenki elveszti a figyelmét, pedig egyszerű: te baba-mama szakértő vagy.
Nos igen, az. Így lettem baba-mama szakértő.