A baba és a matematika: Tudd meg Te is, hogy milyen korán kezdenek el a kisbabák megismerkedni a számokkal. Megdöbbentő tények, kutatási eredmények a babák korai matematikai képességeiről. Lépj be velem ebbe a csodálatos világba, és fedezd fel, hogyan támogathatod a babád természetes matematikai képességeinek fejlődését. Izgalmas utazásra hívlak most téged, ez a cikk az első állomás!
Mit gondolsz, vajon született matematikusok vagyunk?
Igen, jól hallottad, már az újszülött babákra is gondolok! Szerintem el sem hinnéd, milyen különleges képességekkel születünk a világra, és most ezeket a rejtett titkokat együtt fogjuk felfedezni! Kezdjük is:
A kisbabák matematikai képességeinek fejlődése már korán elkezdődik. Egy sor tudományos kutatás támasztja ezt alá, ilyen például Elisabeth Spelke (a Harvard Egyetem Pszichológia Tanszék és a Fejlődéstanulmányok Laboratórium igazgatójának) munkássága is. A professzor asszony és munkatársai arra jöttek rá, hogy
már az újszülöttek is képesek megkülönböztetni bizonyos mennyiségeket és felismerni időbeli ismétléseket, ami a matematikai gondolkodás felé vezető első lépés egyike.
Eldobod az agyad, ha részletesen is megismered Karen Wynn (a Yale Egyetem kanadai és amerikai professzorának) kutatásait:
a babák már 6 hónapos korukban képesek egyszerű matematikai műveleteket elvégezni.
Hihetetlen, igaz? De hogyan is van ez? Szinte hallom, ahogy kérdezed:
„Egyáltalán hogyan lehetett ezt egy babánál megvizsgálni?”
Hogyan figyelték meg a kisbabák matematikai képességeit?
Egyszerű összeadásos és kivonásos bábjeleneteket mutattak a szüleik ölében ülő kutatásban résztvevő kisbabáknak. S mivel nem könnyű kideríteni, dokumentálni, hogy mire is gondol egy baba, ezért K. Wynn professzor asszony az úgynevezett „nézési időt” mérte, vagyis ha pl. egy 10 hónapos baba valami szokatlant vagy furcsát lát, azt hosszasabb ideig nézi, ezzel szemben, ami ismerős, nem meglepő számára, azt rövidebb ideig nézi, és arról könnyebben elveszi a tekintetét.
Kukkants most be a babalaborba:
Képzelj magad elé egy ilyen jelenetet: egy félig sötét szoba egyik felében egy anya ül, ölében a gyermekével, előttük egy megvilágított paravános rész, ahol egy nagy szemű, figyelemfelkeltő, játék egérbáb látható, majd ehhez a bábhoz mellé tesznek, később elvesznek egy-egy ugyanilyen bábot.
A cselekvések előtti ill. utáni képet pillanatokra el-eltakarják a baba elől, vagyis meglát egy bábot a baba, majd eltakarják egy paravánnal a képet, csak azt látja, hogy még egy bábot oda csúsztatnak a paraván mögé, (vagyis az előbb még látott másik bábot ami mellé tesznek most egy másikat is), majd ismét megmutatják neki az eredményt, vagyis az egymás mellett lévő két ugyanolyan bábot is megmutatják neki.
No ez a babának kicsit sem izgalmas: „1 +1, az 2” – gondolja ügyesen magában, és hamar megunja az ismétléseket, nem nézi tovább az előadást. Hiszen ebben nincs semmi meglelő egy ennyi idős babának ez a természetes jelenet gyorsan unalmassá válik, ha többször megismétlik.
Egyszer azonban a hozzáadott bábbal nem növekedett meg a paraván mögötti bábok száma. Titokban a kísérletvezető elvette az ott hagyott bábot, és így csak egy maradt ott (az, amit másodiknak odacsúsztatott), és ebben a pillanatban a már szinte unatkozó baba, ismét nagyon figyelni kezd, nézi, nézi és szinte elámul ezen a képtelen eredményen. Tehát a baba rájöhetett, hogy ez az eredmény nem stimmel, mert
„1 + 1, az nem lehet 1.”
Nem is gondolnád, de az életünk tele van ilyen jelenetekkel, és az újszülött baba már a kezdetektől megfigyeli és megtanulja ezeket. Mégis nehéz ezt a tudás észrevenni a babáknál, nem is kérném, hogy kísérletezz ilyenekkel otthon, de hidd el nekem, hogy Karen Wynn professzor asszony kutatása precíz volt, több gyermeket megfigyelve azt az eredményt hozta, hogy
már a 6, sőt – a 4 hónapos gyermekek is tudnak összeadni és kivonni.
Megdöbbentő, igaz?
Vagyis már a babák is „számolnak” – képesek nyomon követni a tárgyak mennyiségét. Természetesen csak kicsiben, kevés mennyiséggel, de szerintem már ez is igen meglepő. Ez már egy alapvető matematikai képesség! Csúcs hogy már ilyen korai életkorban megjelenik, ugye?
A babák szüntelenül tanulnak, de született matematikusok vagyunk!
Az agy folyamatosan – még alvás közben is – az információk feldolgozásán ügyködik.
Az agy fejlődése során a matematikai képességekért felelős területek is aktiválódnak már újszülött kortól kezdve. Jól lehet a környezeti hatások tovább formálják ezeket. Persze nem kell aggódnod, ha úgy érzed, neked nem a matek az erősséged.
A legfontosabb, hogy játékosan, szórakoztatóan mutasd be a babádnak a mennyiségek és a számok világát. Egyszerű játékokkal, dalokkal és mondókákkal is fejlesztheted a kicsi matematikai készségeit.
Ahogy a cikk elején írtam ez egy utazás, aminek a második állomásában (vagyis egy másik cikkben) sok-sok játékötletet is írok majd nemsokára, de előbb hadd meséljek egy kis személyeset:
Nekem az egyik nagymamám matek-fizika szakos tanár volt. Gyerekként mindig éreztem az alap matekos, kreatív, logikus tudást magamban, de sosem voltam igazán jó matekból, persze jártam külön matek fakultációra, de valójában sosem voltam kitűnő – de az életben nem is ez számít, mert a matematika nem csak száraz számokból, egyenletekből áll.
Ne feledd: minden baba egyéni tempóban fejlődik. Ha nem tudod megfigyelni hol tart, vagy ha úgy érzed egy-egy tudás késik nála, először a fontos mérföldköveket figyeled meg, hogy azok egymás után, egymásra építve alakulnak-e ki, élvezzétek a közös időtöket, és legyen a mindennapos tanulás öröm. A legfontosabb, hogy figyelj a kisbabádra, hagyd szemlélődni, szeresd. Ez egy izgalmas utazás lesz, és én segítek neked felismerni a fontos, egymásra épülő mérföldköveket, és segítek észrevenni az elakadásokat, hogy időben felfedezd, és célirányosabban segítsd, támogasd őt az optimális fejlődés felé.
Ahogy ígértem, folytassuk ezt a nagy utazást. Nemsokára babamatek játékötletekkel is jelentkezem.
Ezt a cikket Hamar-Szelényi Éva, a baba-mama szakértő készítette. Remélem, hasznosnak találtad és segített megérteni a babák matematikai világát. 🌟
📢 Most szeretném a figyelmed felhívni egy fontos lépésre, ami mindannyiunk számára előnyös lehet! A közeljövőben újabb cikkel jelentkezem, tele hasznos játéktippekkel, melyekkel te is hozzájárulhatsz a gyermeked optimális fejlődéséhez, otthonod kényelméből, de előtte van egy kis házi feladatom számodra!
🏠Kérlek, töltsd ki az általam készített anonim kérdőívet a baba és a matematika témában. Miért fontos ez? A kérdőív a híd a két cikk között, mely betekintést ad számomra, hogy milyen irányban alakítsam a következő tartalmat. Tudom, hogy minden információ, amit gyermeked fejlődése érdekében keresel, nagyon fontos.
📝A kérdőív kitöltésével pontosan ezt segítheted. Továbbá így a Virtuális iskolámban lévő Anya Tananyag Bázisba még hasznosabb anyagokat tudok majd feltölteni. És ki ne szeretne egy szuper modern, anyabarát felületen böngészni, ahol a kéretlen reklámok nem zavarják meg az olvasást? Ráadásul itt nem csak cikkeket találsz majd, hanem videókat és podcastokat is.
🤝 Kérlek, légy részese ennek a folyamatnak és segítsd munkámat a kérdőív kitöltésével! Köszönöm, hogy velem tartottál, és hamarosan jelentkezem az új cikkel! 🌸📚🚀